LAPL – Könnyített szakszolgálati engedély

Megnevezés: Könnyített pilóta engedély (LAPL – Light Aircraft Pilot Licence)

Mi ez és mire jogosít? Kezdjük ott, hogy mi nem? Ne zavarjon meg az angol szöveg! Nem, ez nem motoros sárkányra, vagy UL (Ultralight) repülőgépre vonatkozó engedély! Ez az engedély azt jelenti, hogy már viszonylag kevés (30) óra repült idővel vezethetsz egymotoros, dugattyús repülőgépet, de csak ugyan abban légijármű kategóriában, vagy típuson ami kiképzés alatt és vizsgán használ! Tehát ha Falke-e volt a kiképzőgépe akkor csak Falke-e géppel repülhet, Dimonán nem. Pár órás (3-5 óra) képzéssel bármikor bővítheted a különböző légijármű osztályokkal, típusokkal engedélyedet. Azzal az egy repülőgéppel napkeltétől-napnyugtáig, a látvarepülés (VFR – Visual Flight Rules) szabályai szerint (tehát 5 km-es vízszintes és 300 m-es függőleges látás mellett) nézheted fentről a világot!

Ki és miért válassza? Mindenképpen a legjobb megoldás akkor, ha szeretnél venni egy saját repülőgépet, és úgy tervezed, hogy soha más géppel nem fogsz repülni, – ezzel viszont minél előbb szeretnél! Jó megoldás lehet akkor is, ha az egy évi repülésre szánt pénzed korlátozott! Hiszen egyik évben megszerezheted a LAPL engedélyt, és mondjuk a következő évben (vagy bármikor) léphetsz tovább PPL engedélyessé! (A PPL birtokában pedig már nem lesz olyan korlátozásod, hogy csak egyetlen repülőgéppel örömködhetsz!) Jó megoldás lehet akkor is, ha bizonyos egészségügyi okokból nem kaphatsz 2-es orvosi osztályt (ami a PPL előfeltétele), de mégis égsz a vágytól, hogy repülőgépet vezess!

Hogyan kezdheted el? A kezdéshez csupán a „könnyített” LAPL orvosi (olyan szintű mint, az úrvezető engedélyhez szükséges orvosi vizsgálat). A tanfolyamot 15-éves kortól el lehet kezdeni, de egyedül repülni csak 16 éves kortól lehet. Az egyedül repülésnek feltétel 2-es osztályú orvosi mellett, hogy elméleti képzését sikeresen befejezze. Legkorábban 17 évet betöltött kérelmezőt lehet hatósági vizsgára javasolni.

Milyen a képzés: Az elméleti képzés olyan tárgyakat tartalmaz, mint repülőgép-ismeret (szerkezettan, motortan), a repülés alapjai (aerodinamika), kommunikáció, meteorológia, navigáció, légi-jog, légi-üzemeltetési ismeretek, repülő-orvosi, elsősegély nyújtási és emberi teljesítőképességgel kapcsolatos ismeretek, stb. Az elméleti képzést követően 30 órát kell (legnagyobb részét természetesen oktatóval) repülnöd. Ezt követően megkapod LAPL engedélyed, amivel már felügyelet nélkül, egyedül repülhetsz a honi légtérben, jó időben és látás mellett. (Ha az engedély kiadását követően lerepültél egyedül 10 órát, akkor már (nem fizető) utasokat (barátaidat, rokonaidat) is elviheted magaddal!)

Hogyan tovább? Amennyiben kielégít, hogy Magyarország légterében, jó látási és időjárási körülmények között, egy adott géppel repülsz, akkor semmi dolgod. Élvezd a SAJÁT repülésed! Amennyiben szeretnél továbblépni, és valamikor majd éjjel, vagy rossz időben repülni, esetleg hivatásos pilóta szeretnél lenni, – akkor a következő lépés a magán pilóta engedéllyé (PPL) konvertálás. Ez viszonylag egyszerű, hisz csak egy, egy fokkal szigorúbb orvosi vizsgálat, némi plusz elméleti képzés és 15 óra extra repülési idő szükséges hozzá.