NVFR – Éjszakai repülés jogosítás

Megnevezés: Éjszakai jogosítás (NVFR – Night Visual Flight Rules)

Mi ez, és mire jogosít? Ezzel a jogosítással, repüléseid már nem korlátozódnak nappalra, azaz repülhetsz napnyugtától-napkeltéig is. Az egyetlen korlátozás, hogy a repülések, ekkor is a látva repülés (VFR) szabályai szerint zajlanak, azaz, vízszintesen legalább 5000, míg függőlegesen legalább 300 méternek kell lennie a látásnak, és a folyamatos talajlátásnak is meg kell lennie. (Azt pedig valószínűleg nem kell hangsúlyozni, hogy csak olyan repülőtéren szállhatsz fel/le, ahol van megfelelő fénytechnika. Budapest 100 km sugarú körzetében jelenleg ilyen például: Ferihegy (LHBP), Jakabszállás (LHJK), Siófok-Kiliti (LHSK), és Budaörs (LHBS).)

Ki, és miért válassza? Amennyiben nem szeretnél késő délutánonként azon aggódni, hogy (a jogszabályoknak megfelelően) be tudod-e fejezni repülésedet még napnyugta előtte, akkor mindenképpen érdemes lehet NVFR engedélyt szerezned. Jó lehet azért is, mert az éjszakai repülés egészen más izgalmakat, és élményeket nyújt, mint a nappali repülés. Akkor is ajánlott megcsinálnod az NVFR-t, ha PPL pilótaként úgy érzed, hogy már nincs mit tanulnod! Rá fogsz jönni, hogy bizony van! Az éjszakai repülés egy kihívás, ugyanakkor, egy jóval szűkebb „klub”, mint a PPL pilótáké, úgyhogy egyfajta személyes előrelépés is. Amennyiben pedig szeretnél továbblépni repülő karrieredben, és akár műszer repülő (IR), akár kereskedelmi pilóta (CPL) jogosítást szerezni, oda a meglévő NVFR az egyik „belépő”, és mint ilyen, előbb-utóbb kötelező, hogy megszerezd.

Hogyan kezdheted el? PPL képzésed befejezése után gyakorlatilag azonnal elkezdheted NVFR képzésedet. Mi, ugyanakkor azt javasoljuk, hogy gyűjtsél előtte pár tíz óra repült időt, hogy magabiztosabb légy.

Milyen a képzés: A képzés egy néhány órás elméleti felkészítésből, és egy 5 órás gyakorlati képzésből áll. Ez utóbbi tartalmaz egy 1 órás (oktatóval végrehajtott) útvonal-repülést, és egy 1 órás egyedül repülést.

Hogyan tovább? Mint korábban írtuk, a következő lépés a műszerrepülő (IR), vagy a kereskedelmi pilóta (CPL) képzés lehet. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy azok előtt mindenképpen több repült időt kell gyűjtened, mint amennyi a PPL és NVFR képzés 45 + 5 órás minimuma (lásd az IR-nél és a CPL-nél).