EIR – Műszeres-útvonal jogosítás

Megnevezés: Műszeres-útvonal jogosítás (EIR – En route instrument rating)

Mi ez, és mire jogosít? Ezzel a jogosítással, útvonal repüléseid már nem korlátozódnak csak jó időjárásra. Lehetőséged van arra, hogy a látva repülés szabályai szerint (VFR) üzemelő repülőtérről, a látva repülés körülményei (VMC) között indulj el úgy, hogy a kirepülést követően, magát az útvonalrepülést már műszeres körülmények (IMC) között hajtod végre (például felhőben, vagy zárt felhőzet felett). Miután, ez a jogosítás nem teljes műszerrepülő képzés, ezért viszont feltétel, hogy az induláskor az érkező reptérre olyan meteorológiai előrejelzés legyen, mely szerint az érkezésedkor ott a látva repülés (VFR) szabályai szerint tudsz leszállni. Fontos tehát látni, hogy ez nem a teljes műszerrepülő képzés, illetve jogosítás! Ez a jogosítás csak azt engedi meg, hogy az útvonalat repüld végig „műszeres körülmények” között!

Ki, és miért válassza? Mindenek előtt azért, mert bármikor előfordulhat, hogy egy VFR repülésre indulva, mégis műszeres körülmények közé kerülsz. Ekkor az életed múlhat azon, hogy a repülőgépet tudod-e a műszerek alapján vezetni, és akár az induló repülőtérre visszajutni, vagy (a légiforgalmi irányító, vagy tájékoztató szolgálatok segítségével) el tudsz-e jutni egy másik repülőtérre, ahol már látás szerint szállsz le. Jó lehet ez a képzés akkor is, ha előbb-utóbb szeretnél műszerrepülő (IR) jogosítást (amivel már a fel- és leszállásokat is végrehajthatod „rossz időben” a megfelelően felszerelt repülőterekről), – de a képzést (pl. anyagi okokból) szeretnéd szakaszosan, ütemezve végezni. Ezt az teszi lehetővé, hogy az IR képzés elméleti és gyakorlati részébe természetesen beszámítják az EIR képzést!

Hogyan kezdheted el? PPL képzésed befejezése után viszonylag hamar elkezdheted az EIR képzést. Amennyiben parancsnok-pilótaként (PIC) összegyűjtöttél legalább 20 óra útvonal-repülési időt, jelentkezhetsz az elméleti képzésre!

Milyen a képzés: A képzés egy legalább 80 órás elméleti, és egy legalább 15 órás gyakorlati (repülő) oktatást tartalmaz.

Hogyan tovább? Mint korábban írtuk, a következő lépés a műszerrepülő (IR), vagy a kereskedelmi pilóta (CPL) képzés lehet. EIR képzésed mindkettőbe beszámít, mint repült óra csökkentő tényező.